onsdag 1 september 2010

På jakt efter goliatmusseron i världens nordligaste tallskog



All photos: Niclas Bergius

(Matsutake hunt in a most extreme forest.
In the northernmost part of Norway you can visit the worlds northernmost pine forest: The Stabbursdalen national park. Thus it is the most far north pine forest in the world it is also supposed to be the most northerly possible growing place for matsutake)

Bilderna ovan är tagna i Stabbursdalen nationalpark i allra nordligaste Norge. Detta är världens mest nordliga tallskog och får därmed också antas vara den mest nordliga möjliga växtplatsen för goliatmusseron (kransmusserong). Detta är ett mycket spännande område som varmt kan rekommenderas för ett besök. Läs mer om nationalparken i denna länk: Stabbursdalen nationalpark

2 kommentarer:

pyrola sa...

eHej Niclas!
Här kommer en fråga ang. goliat/kråsmusseron: Har väldigt svårt att skilja på dessa två. Inte utseendemässigt, men trots att det ser helt ut som en krås, så har den goliats särpräglade doft. Smaken blir underbar vid tillagning. Har ständiga diskussioner med s.k svampexperter ang. detta. Kan du hjälpa mig?
Kommer du fö ihåg mig:
Lena Lundin
Kiruna. Jag skickade ner goliat till dig och din forskarkollega i Uppsala då ni gick ut i vår länstidning NSD och efterlyste goliat.
Tycker att det är jättespännande med talltuvskivlingen, skall genast ge mig ut på jakt.
Vänliga hälsningar från Kiruna/ Lena

Niclas Bergius sa...

Hej Lena!

Mycket intressant ämne du tar upp. Skriv till mig (nbergius@yahoo.com) så tar vi en diskussion om detta.

Mvh.

Niclas